Actueel

Specifieke web-pagina’s onder Actueel:
– Stand van zaken van rechtszaken
– Uitzending EenVandaag in januari 2016 en reacties daarop
– Boek A Última Aterragem / Final Landing

 

September 2021
Beperkt onderzoek door Onderzoeksraad voor Veiligheid (meer, zie verder hieronder). Begin september2021 nog  steeds niets gepubliceerd.

Herdenking van 21 december 2020 afgelast.
Vanwege de CORONA-situatie is de gezamenlijke herdenking op maandag 21 december 2020 afgelast.

Vervangend voor de afgelaste herdenking zijn in de Kapel van Onze Lieve Vrouw in ’t Zand op 21 december 57 kaarsen aangestoken.

57 kaarsen als FARO-herdenking in 2020

In 2021 verwachten wij weer te kunnen herdenken bij het FARO-monument in de Sint-Jansbasiliek, Brink 31 in Laren (NH).

Monument voor omgekomenen bij de Martinair crash in Faro in 1992.

11 mei 2020 (o.a. vraag om nader onderzoek door Onderzoeksraad voor Veiligheid, OvV):
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat informeert de Tweede Kamer over de voortgang ná afwikkeling van de rechtszaak tegen de Staat.
De OvV geeft aan te streven om het onderzoek begin 2021 af te ronden en publiceren. Begin september 2021 is dit nóg niet gebeurd.

De Minister vraagt aan de OvV om beperkt nader onderzoek: of het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat in de nasleep van de ramp informatie heeft achtergehouden over technische mankementen aan het Martinair-vliegtuig.
Het onderzoek wordt beperkt tot de vragen rondom het landingsgestel.
Vragen over bijvoorbeeld de motoren worden niet onderzocht.

De vragen over het landingsgestel hebben als aanleiding de EenVandaag uitzending in 2016 waarbij oa een technicus verklaart onder druk een formulier te hebben getekend waarmee de noodzakelijke wisseling van het landingsgestel van de gecrashte Anthony Ruys te lang werd uitgesteld.

Opmerkelijk dat de officiële Portugese onderzoekscommissie dit niet is opgevallen tijdens hun onderzoek.
Het officiële rapport noemt als één van de twee waarschijnlijke oorzaken van de crash “de landing op het rechter landingsgestel, die de structurele beperkingen van het vliegtuig overschreed.”


Gedachten bij deze opdracht aan de OvV
De OvV onderzoekt in deze opdracht het werk van een directe voorganger, de Raad voor de Luchtvaart. Werk waar de Rechtbank Den Haag in januari 2020 negatief over oordeelde.
Daar bovenop de vooringenomen reactie van de OvV in 2011 op het ‘onderzoek Horlings’. De OvV lijkt daarmee ongeschikt voor het door de Minister gevraagde onderzoek.
Het gecrashte vliegtuig was ook nog eens eigendom van het Ministerie van Defensie. Des te belangrijker dat het onderzoek onbevooroordeeld wordt uitgevoerd.
Een brede vraagstelling naar alle mogelijke technische mankementen én daarnaast uitvoering van het onderzoek door een onafhankelijke buitenlandse organisatie, zoals de  Britse Air Accidents Investigation Branch, kan meer vertrouwenwekkende resultaten opleveren.

Meer informatie op pagina (na)EenVandaag uitzending 2016

 


Helpen

Wij kregen hulp in nood toen wij het nodig hadden. Steun anderen uw hulp nú nodig hebben.

Doneren:
– World Animal Protection, hulp aan dieren bij rampen
Stichting Bootvluchteling, biedt concrete en praktische hulp aan kwetsbare mensen in vluchtelingenkampen in Griekenland
Rode Kruis, Corona: doneer een maaltijd voor een ander

Iets concreets doen:
– volg een EHBO-cursus
– word maatje voor een ander


Uitkomsten FARO-gevolgen enquête’s nog steeds actueel

Na contacten met mede-passagiers sinds de herdenking van 2013 ben ik er van overtuigd dat de gevolgen van de crash voor velen nog steeds groot zijn.
Door veroudering (misschien vervroegde slijtage) lijken bij diverse personen klachten, of de gevolgen van deze klachten, te verergeren.

 

 

Omdat de gevolgen zo ingrijpend, vaak onzichtbaar en mogelijk nog onbekend zijn…