Crash

Vlucht MP495
Op 21 december 1992 vertrekt de Anthony Ruys van Martinair met een half uur vertraging van Schiphol. De oorzaak van de vertraging is naast waarschijnlijk een verlate aankomst op Schiphol ook een  technisch probleem met deze DC 10. De straalomkeerder (thrust reverser) van de centrale motor is defect, wordt niet gerepareerd en is uitgeschakeld.

Op de plaats van bestemming, het Portugese Faro, is het al dagen slecht weer.
De laatste tien minuten van de vlucht zijn verschrikkelijk. De nadering is erg onstuimig. In plaats van tot het allerlaatste moment voor de landing bezig te zijn, zitten de stewardessen al op hun plaats.

Over de crash:
– Zakelijke beschrijving op Wikipedia
– Persoonlijke herinneringen in 2002 van passagier Fred Julsing

Mijn herinneringen aan de nadering en crash:
Twee maal trekt het vliegtuig met groot geweld weer op. Bij deze correcties met schijnbaar vol vermogen word ik angstig door het geratel in de linkermotor.  Zo’n geratel heb ik nog nooit eerder gehoord, terwijl ik al als passagier al veel vaker gevolgen heb.
NB meer passagiers hebben opmerkingen over het geluid in de linkermotor

De derde ratelende correctie lijkt op een looping, zo steil trekt het vliegtuig op.

De vierde correctie mislukt. Het vliegtuig slaat tegen de aarde, glijdt van de landingsbaan af, breekt in stukken (het voorste gedeelte, waar ik zit, roteert o.a. om de lengte-as) en vliegt in brand.

Mijn laatste beelden voor mijn bewusteloosheid: vanuit mijn rechter ooghoek zie ik het keukentje versplinteren en wanneer ik me naar links draai om naar mijn partner te kijken zie ik de purser -die tegenover mij zit- met stoel en al op mij af vliegen. Dan raak ik bewusteloos.

 Bestand met meer afbeeldingen van vliegtuig en wrak

Overzicht crash site
Overzicht crash site

Omdat de gevolgen zo ingrijpend zijn…