Crash

Vlucht MP495
Om ongeveer vijf uur ’s ochtends op 21 december 1992 vertrekt de Anthony Ruys van Martinair met een half uur vertraging van Schiphol.
De oorzaak van de vertraging is, naast waarschijnlijk een verlate aankomst op Schiphol, een  technisch defect met deze DC 10.
De straalomkeerder (thrust reverser) van de centrale motor is defect, kan niet gerepareerd en wordt uitgeschakeld.

In Faro, met een korte landingsbaan voor een zwaar toestel als de DC-10 , is het al dagen slecht weer. Zo’n twintig minuten voor de crash noemen de piloten het weer op Faro ‘beestenweer’.
De nadering is erg onstuimig. In plaats van zoals normaal tot het allerlaatste moment vóór de landing bezig te zijn, zitten de stewardessen al eerder op hun plaats.

Over de crash:
– Zakelijke beschrijving op Wikipedia
– Persoonlijke herinneringen in 2002 van passagier Fred Julsing

Mijn herinneringen aan de nadering en crash:
De laatste tien/vijftien minuten van de vlucht zijn verschrikkelijk verontrustend.
Twee maal trekt het vliegtuig in slecht weer met groot geweld weer op. Bij deze correcties, met schijnbaar vol vermogen, word ik angstig door geratel in de linkermotor.  Zo’n geratel en zulke correcties heb ik nog nooit eerder meegemaakt, terwijl ik al als passagier al veel vaker gevolgen heb.
A-technisch als ik ben, denk ik dat dit ratelende geluid hoort bij ‘vol vermogen’.
NB meer passagiers hebben opmerkingen over geluiden in de linkermotor

De derde correctie, weer met een ratelende motor, lijkt het begin van een looping. Zo steil trekt het vliegtuig op.
Ik verwacht geen crash maar houd nu wel rekening met een dermate slechte landing dat we met spoed het toestel zullen moeten verlaten.

De vierde correctie mislukt. Het vliegtuig slaat tegen de aarde, gaat schuiven en breekt in stukken. Het voorste gedeelte, waar ik zit, verandert van bewegingsrichting (van voorwaarts naar achterwaarts) en roteert gelijktijdig heen en weer om de lengte-as.
De Anthony Ruys vliegt in brand. Ik raak bewusteloos.

Mijn laatste beelden vóór mijn bewusteloosheid: vanuit mijn rechter ooghoek zie ik het keukentje versplinteren. Wanneer ik naar links draai om naar mijn partner te kijken, zie ik de purser -die tegenover mij zit- met klapstoel en al op mij af vliegen.

 Bestand met meer afbeeldingen van vliegtuig en wrak

Overzicht crash site
Overzicht crash site

Omdat de gevolgen zo ingrijpend, vaak onzichtbaar en mogelijk nog onbekend zijn…