Crash impact voorste gedeelte Anthony Ruys

Pagina in ontwikkeling. Bijgewerkt 5 mei 2021.

De crash gebeurtenissen hebben een grote fysieke impact op het voorste gedeelte van de Anthony Ruys.
De vele en grote krachten die uitgeoefend worden op dit gedeelte van het toestel worden ook overgedragen op het interieur van het toestel en de inzittenden.
In de nasleep en (na-)zorg is hier nauwelijks aandacht voor.


Crashbeschrijving voorste gedeelte in het kort
Door het vastlopen in de aarde naast de landingsbaan verandert de vliegrichting van het voorste gedeelte eensklaps van ‘voorwaarts’ naar ‘achterwaarts’. Het glijdt een stuk over de aarde.
Achter rij 19 breekt het toestel.
Het voorste gedeelte kantelt eerst over de linkerzijde, daarna kantelt het toestel terug.

Deze foto geeft een beeld van de voorkant van het wrak, de grootte van het toestel en de geul die het landingsgestel achterwaarts getrokken heeft. Deze geul geeft een indicatie van de grote achterwaartse kracht die op toestel en inzittenden is uitgeoefend.

Beschrijvingen uit rapporten:
Het onderzoeksrapport beschrijft (pagina 73) de gevolgen voor dit gedeelte van het toestel:
In a second section, Forward intermediate, seatrow 11 to 19, there were 73 passengers and two cabin crew.
In this zone was the tranversial rupture that completely broke the aft part of the aircraft from the front part.
The passengers situated in that area left exclusively by the holes in the fuselage, either by themselves or being ejected or assisted out.
This situation existed in 20 – 25 % of the cases .
From the above passengers there were 6 fatalities, two mild burned, 26 serious injuries (mainly with fractures) and 28 minor injuries.
One of the cabin crew suffered minor injuries.
This section was the one sustaining more serious injuries of traumatic origin, probably in direct association with the rupture of the fuselage, the observed mortality essentially being due to cranial or spinal injuries .

Het rapport FAA / CAA Benefit Analysis for Aircraft 16-g Dynamic Seats (april 2000)  beschrijft voor dit gedeelte van het toestel:
This section of the fuselage was transversally ruptured due to the explosion and/or the longitudinal twisting moment of the fuselage, while the aircraft was off the runway.
Statements (in the form of questionnaires) from the surviving passengers indicated that most of the seats did not resist the impact, hence a large number of occupants in this section were ejected during the impact sequence.

Het ‘gehapte’ gras dat uit de cockpit steekt en de beschadigingen op het toestel laten zien dat de Anthony Ruys eerst gerold en daarna gegleden is over de rechterzijde. En vervolgens weer terug gerold.

Omdat de gevolgen zo ingrijpend, vaak onzichtbaar en mogelijk nog onbekend zijn…