Crash impact voorste gedeelte Anthony Ruys

De crash gebeurtenissen hebben een grote fysieke impact op het gehele toestel.
Op deze pagina uitleg over het voorste gedeelte van de Anthony Ruys.
De vele en grote krachten die uitgeoefend worden op het toestel, worden overgedragen op het interieur van het toestel en daarmee ook op de inzittenden.
In de (na-)zorg van FARO is nauwelijks aandacht voor deze krachten en de gevolgen ervan.
Zie van deze website ook pagina Licht Traumatisch Hersenletsel.
Overzicht crash site

 

Crashbeschrijving voorste gedeelte in het kort
Door het vastlopen in de aarde naast de landingsbaan verandert de vliegrichting van het voorste gedeelte eensklaps van ‘voorwaarts’ naar ‘achterwaarts’. Het glijdt een stuk over de aarde.
Achter rij 19 breekt het toestel.
Het voorste gedeelte kantelt eerst over de linkerzijde, daarna kantelt het toestel terug.

Deze foto geeft een beeld van de voorkant van het wrak, de grootte van het toestel en de geul die het landingsgestel achterwaarts getrokken heeft. Deze geul geeft een indicatie van de grote achterwaartse kracht die op toestel en inzittenden is uitgeoefend.

 

Beschrijvingen uit onderzoeksrapport:
Het onderzoeksrapport beschrijft (pagina 73) de gevolgen voor dit gedeelte van het toestel:
In a second section, Forward intermediate, seatrow 11 to 19, there were 73 passengers and two cabin crew.
In this zone was the tranversial rupture that completely broke the aft part of the aircraft from the front part.
The passengers situated in that area left exclusively by the holes in the fuselage, either by themselves or being ejected or assisted out.
This situation existed in 20 – 25 % of the cases .
From the above passengers there were 6 fatalities, two mild burned, 26 serious injuries (mainly with fractures) and 28 minor injuries.
One of the cabin crew suffered minor injuries.
This section was the one sustaining more serious injuries of traumatic origin, probably in direct association with the rupture of the fuselage, the observed mortality essentially being due to cranial or spinal injuries .

 

Het ‘gehapte’ gras dat uit de cockpit steekt en de beschadigingen op het toestel laten zien dat de Anthony Ruys eerst gerold en daarna gegleden is over de rechterzijde. En vervolgens weer terug gerold.

Uit onderzoekrapport, over het rollen van het toestel
1.12.5 Cabin Interior
1.12.5.1
All the forward cabin up to station 1039 (row 16 [CtH 19?]) which corresponds to the fuselage section which, due to the favourable wind direction, was not touched by fire, shows massive deformation consistent with the sliding on the right hand side and ceiling, in th soft soil of the runway edge, and mud, sand and light vegetation entered this area.

 

Op deze foto is de helling van de cabine vloer na de kanteling van het toestel zichtbaar. Ook de kaalheid van de cabine voer is zichtbaar.

Het rapport FAA / CAA Benefit Analysis for Aircraft 16-g Dynamic Seats (april 2000)  beschrijft voor dit gedeelte van het toestel:
This section of the fuselage was transversally ruptured due to the explosion and/or the longitudinal twisting moment of the fuselage, while the aircraft was off the runway.
Statements (in the form of questionnaires) from the surviving passengers indicated that most of the seats did not resist the impact, hence a large number of occupants in this section were ejected during the impact sequence.

 

Op de bovenkant van het wrak van de Anthony Ruys zijn beschadigingen door het rollen van het toestel goed te zien

 

Foto niet uit het gecrashte toestel maar later gemaakt in een MD11. De DC10 Anthony Ruys had vergelijkbare stoelen. Het ontbreken van een behoorlijke nekbescherming is goed zichtbaar. Door de achterwaartse vliegrichting tijdens de crash zullen door het ontbreken van een goede bescherming veel nekken beschadigd zijn door een klap over de stoelrand.

 

Omdat de gevolgen zo ingrijpend, vaak onzichtbaar en mogelijk nog onbekend zijn…