Overzicht directe crashgevolgen

Deceleration and energy
High kinetic energy levels alone do not lead to disaster—it’s how that energy is dissipated that determines the outcome. Having just explained the relationship of speed to kinetic energy, the speed of the crash isn’t what kills you, it’s the stopping part, or deceleration.
Bron: aviationsafetymagazine.com

 

PDF – afbeelding zitplaatsen vliegtuig met overzicht gevolgen.

Tabel met directe crash gevolgen, met toestel verdeeld in vier zônes.

‘Survival factors’, uit het Engelstalige onderzoeksrapport over de directe gevolgen. De gevolgen voor toestel en passagiers zijn onderverdeeld in vier verschillende crash-zônes.
NB Per stoel/passagier is, zelfs in dezelfde crash-zône, de directe crash-impact vaak al verschillend.
Dé crash bestaat niet; dé crash-overlevende / hét crash-slachtoffer bestaat ook niet.
Te beginnen met de stoel moet voor elke inzittende een gedetailleerd crash-verslag gemaakt worden.

In april 2000 is het rapport FAA / CAA Benefit Analysis for Aircraft 16-g Dynamic Seats gepubliceerd.
In dit rapport is o.a. een aanname beschreven over, mogelijk deels verminderde, directe crash-gevolgen indien de gecrashte Anthony Ruys was uitgerust met 16-g stoelen en een vloer van bijbehorende sterkte.

Hier achtergrond over 16-g stoelen.

Detail wrak Anthony Ruys
Detail wrak Anthony Ruys, gezien vanaf de breuk van het toestel door de crash.
De gecrashte Anthony Ruys had vergelijkbare stoelen met net zo weinig nekbescherming.

De gevolgen zijn groter dan de crash zelf