(Na) EenVandaag uitzendingen 2016

Twee uitzendingen in januari 2016 van EenVandaag over de Martinair crash in Faro gingen onder andere over geheimhouding van informatie tot 2073 en uitgesteld onderhoud aan de Anthony Ruys.


Maart 2017

Ondanks de antwoorden van de Staatssecretaris is het mij, meer dan één jaar ná de EenVandaag-uitzending, nog steeds onduidelijk waarop de geheimhouding van onderzoeksgegevens tot 2073 is gebaseerd. Notulen van de ministerraad zijn slechts 25 jaar geheim.
Geldt zo’n lange termijn ook voor andere (vlieg-)rampen in Nederland en/of buitenland?


23 maart 2016
: Antwoorden op Kamervragen Pieter Omtzicht en Martijn van Helvert (beiden CDA) naar aanleiding van de uitzending van EenVandaag in januari 2016 over de Martinair crash in Faro.

Uit deze antwoorden blijkt o.a. dat de Nederlandse Raad voor de Luchtvaart nooit heeft beschikt over de originele verklaringen van de bemanning van rampvlucht Faro.
Ook antwoordt de Staatssecretaris dat onderzoeksgegevens vertrouwelijk ter beschikking moeten worden gesteld aan o.a. ‘slachtoffers en nabestaanden’. (Toevoeging door Cor ten Hove: bedoeld wordt ‘slachtoffers en nabestaanden die aan de rechtszaak deelnemen’.)

16 februari 2016: Staatssecretaris Dijksma vraagt om een, wel erg minimalistisch, onderzoek door de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Een OVV die in 2011 blijk gaf van een onthutsende vooringenomenheid rondom de oorzaak van de vliegramp.

Hopelijk is deze minimalistische vraagstelling niet een typerend voorbeeld van de voortvarendheid waarop Nederland volgens de Staatssecretaris meewerkt aan het onderzoek door de onafhankelijke deskundigen.

vraag Staatssecretaris Dijksma aan OVV
melding EenVandaag  dat de OVV voorlopig niets gaat doen

19 januari 2016: Jacques Monasch (PvdA) stelt Kamervragen over o.a. de geheimhouding tot 2073 van de onderzoeken naar de oorzaak van de Martinair crash in Faro.
vragen en antwoorden, handelingen van de Tweede kamer
samenvatting vragen/antwoorden rondom geheimhouding

Uitzending EenVandaag  zaterdag 16 januari 2016.
EenVandaag  stond geheel het geheel in het teken van de reconstructie van de Faro-ramp. Aan de hand van de meest recente info die boven water is gekomen, is o.a. de laatste minuut  van Martinair vlucht MP-495 gevlogen op een simulator.  Maar ook hoe Martinair omging met veiligheid en over de lange geheimhouding van stukken

– animatie / reconstructie van de foutieve nadering en de daarop volgende crash
– korte samenvatting van de uitzending

Uit pagina Oorzaak / Uit het onderzoeksrapport van deze website
Over het onterechte vertrek op 21 december 1992 van de Anthony Ruys  vanaf Schiphol met een defecte straalomkeerder.


AVROTROS 2Doc  documentaire ‘Beste’ meneer Schröder
Hier meer uit het AD over deze documentaire.
Voor de documentaire zelf: klik hier

Omdat de gevolgen zo ingrijpend zijn…