Meerdere verklaringen van de bemanning

Over meerdere verklaringen door de bemanning van Anthony Ruys

Dagblad Trouw schrijft de dag ná de crash: “Gezagvoerder … die met een shock in het ziekenhuis werd opgenomen, heeft kort na de ramp verklaard dat hij vlak voor de landing een hevige windvlaag heeft gevoeld. Tegelijkertijd hoorde hij een explosie in het achterste deel van het toestel. Toen verloor hij alle controle.”

Op 29 maart 2016 meldt EenVandaag, mede ná onderzoek door Dhr. Harry Horlings, dat de Nederlandse Raad voor de Luchtvaart (Raad)  in haar onderzoek naar de Martinair crash in Faro nooit heeft beschikt over de oorspronkelijke verklaringen van de bemanning.
De Raad gebruikte in haar onderzoek verklaringen die ruim een week ná de crash door de bemanning in Nederland zijn afgelegd.

In de eerste week ná de crash komt er vanuit Martinair, richtinggevende, beeldvorming over de toedracht van de crash en daarmee over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.
Is de aangepaste verklaring van de bemanning gekleurd door juridische en aansprakelijkheid consequenties?

Alle versies van de verklaringen dienen openbaar gemaakt. Ook om mogelijke verschillen aan te geven.

Daarnaast is het belangrijk te weten wanneer en hoe de eerste verklaringen zijn afgelegd.
Had de bemanning bijvoorbeeld vóór de eerste verklaring aan de Portugese politie contact met elkaar of misschien zelfs met een vertegenwoordiger van Martinair? Kan dit invloed hebben gehad op deze eerste verklaring? Kunnen de verklaringen op elkaar zijn afgestemd?

Interessant uit 2019 over mogelijke afstemming van verklaringen
In 2019 zegt toenmalig VNV-president Benno Baksteen in een interview met Op de Bok over zijn adviezen aan de bemanning ná de crash:
“Vlak daarna gebeurde de vliegramp in Faro.
   Ja. Dat waren onze eigen collega’s en onze eigen passagiers. Verschrikkelijk. Als vlieger zoek je het altijd bij jezelf.
Dat is onze natuur. We denken wat we anders hadden moeten doen. En die gedachten moet je niet bij een juridisch onderzoeker de vrije loop laten gaan. Dan gaat het mis. Die leiden je de bietenbrug op.
  We hebben de bemanning bijgestaan, want er komt heel wat op je af. We hebben geadviseerd om niet met de media te praten en niet meteen met de onderzoekers. We hadden toen een geweldig team. Ik deed alleen het publieke deel.

2023, over 75 jaar geheimhouden van onderzoeksstukken
“De VNV heeft destijds aangegeven tegen een termijn te zijn waarbij de openbaarheid tot 75 jaar wordt beperkt. Men wilde een eeuwigdurende openbaarheidsbeperking. Men vreest dat luchtvaartpersoneel en hun nabestaanden ook bij een dergelijke termijn onvoldoende beschermt zullen zijn en daardoor niet langer vrijwillig zullen meewerken aan ongevalsonderzoek.”
Bron: Brief IENW/BSK-2023/84763 dd 22 maart 2023, Mark Harbers, Minister IenW.

 

Achterzijde wrak Anthony Ruys

De gevolgen zijn vaak onzichtbaar