Martinair en schaderegeling

Martinair blijkt onderverzekerd ten tijde van de crash in Faro

‘Martinair is verzekerd onder gelijke voorwaarden en tot dezelfde bedragen als de grote internationale luchtvaartmaatschappijen’, schrijft Martinair eind december 1992 aan overlevenden en nabestaanden.

Enkele maanden later blijkt dit onjuist te zijn: Martinair is voor een lager bedrag verzekerd. Onder voorwaarden accepteert Martinair een verhoogde dekking.


Systeem van Warschau en Verdrag van Warschau

De aansprakelijkheidslimiet voor vliegtuigmaatschappijen wordt bepaald onder Het Systeem van Warschau. Ten tijde van de Martinair crash in Faro geldt onder het Verdrag van Warschau een beperkte schadevergoedingslimiet.

Enkele jaren ná de crash is de aansprakelijkheidslimiet voor luchtvaartmaatschappijen verruimd met het verdrag van Montréal.

Doorbreking van de aansprakelijkheidslimiet van Martinair, wegens bijvoorbeeld roekeloos gedrag en/of grove nalatigheid, wordt in 1995 niet mogelijk geacht door de door de ANWB voor de getroffenen ingeschakelde advocaten.
De schadevergoeding door Martinair blijft beperkt tot maximaal  Hfl. 250.000,= (= ca € 113.000,=) per persoon.


1995: Martinair ontkent betrokkenheid bij schaderegeling

In de in december 1992 door Martinair aan getroffenen verzonden brief wordt over de afwikkeling van de  schadeclaims gemeld: ‘Deze afwikkeling zal geheel in overleg met Martinair geschieden.’ Mr. van Baren wordt genoemd als advocaat.

In de jaren ná de crash is er veel onvrede over de uitvoering en voorwaarden van de schaderegeling. In een  2Vandaag–uitzending van 19 december 1995 over o.a. deze onrust, ontkent Martinair-woordvoerder Udo Buijs de betrokkenheid van Martinair bij de afhandeling en verwijst naar ‘dat advocatenkantoor’.

Mr. van Baren van ‘dat’ advocatenkantoor treedt in 1998 ook voor Dhr. Schröder op in de nasleep van de Dakota-crash in 1996  en in 1997 voor Martinair in een kwestie over nachtvluchten op Schiphol.

Mijn schaderegeling sluit ik in 1999 ook met Martinair, getekend namens Martinair door Mr. van Baren.

De ontkenning van Dhr. Buys is dus volstrekt ten onrechte.
Weer creëert Martinair, over de ruggen van getroffenen heen, publiekelijk een ander beeld dan de werkelijkheid is.

Omdat de gevolgen zo ingrijpend zijn…