FARO-RndR 2 – Secundaire Victimisatie en FARO

Pagina gestart: 31 januari 2024; meest recente wijziging 9 mei 24
De komende maanden ben ik van plan deze pagina verder uit te werken.

The knowledge of horrible events periodically intrudes into public awareness but is rarely retained for long. Denial, repression, and dissociation operate on a social as well as an individual level.
Uit Trauma and Recovery, Judith Lewis Herman (1992)


Beeldvorming

Passagiers worden enkele dagen ná de crash door de Martinair woordvoerder weggezet als Gestoorde Waarnemers.
‘Je kunt niet alles geloven wat de passagiers zeggen’ wordt al snel ‘je hoeft niets te geloven van wat de passagiers zeggen’.

FARO secundaire victimisatie in andere woorden
“Een soepel verlopende en tot tevredenheid stemmende afhandeling kan bijdragen aan de verwerking, terwijl vele materiële tegenslagen, onduidelijkheid over de oorzaak van de ramp en een moeizaam proces van schadeafhandeling, de psychische verwerking nog eens extra onder druk zetten. De betekenis van niet-psychische gevolgen lijken te zijn onderschat.”
Bron: Eerste FARO gevolgenenquête door COT (januari 1998).

 

 verder oa
persconferentie Schröder en May-Weggen (22 december 1992)
beoordelen volgens definitie Moral Injury:
‘Er is sprake van moral injury als, juist door een gezaghebbend persoon, er een overtreding plaatsvindt, of inbreuk wordt gedaan op dat wat juist is, in een situatie waarbij er veel op het spel staat (Shay, 2004)’

Afschuifsysteem na Faro is logisch
Het draait om heel veel geld
Algemeen Dagblad, 19 februari 2011

ons passagiers-interview door Rijkspolitie – Dienst Luchtvaart (februari 1993)

De gevolgen zijn groter dan de crash zelf