FARO RndR 2 – secundaire victimisatie. Leren van moral injury

Pagina gestart: 10 jan. ’24; meest recente aanpassing: 9 mei ’24
De komende maanden (?) poog ik op deze pagina mijn gedachten hierover te verwoorden.

Morele verwonding of beschadiging is niet iets kleins of bijkomstigs … . Het gaat om iets dat ons bestaan in de kern raakt. Het gaat, anders gezegd, om existentiële problematiek
en
Een militair kan moreel verwond raken tijdens de uitzending, en daarnaast kan die morele wond nog dieper worden als de militair zich hierin miskend voelt in het thuisland. Er is dan sprake van een dubbele morele verwonding, zou je kunnen zeggen
Bron: Moral Injury. Verborgen littekens van het innerlijke strijdveld.

 

In de nafase is het door zowel Moral Injury als Secundaire Victimisatie vaak gevaarlijk navigeren


Reden voor deze pagina

In de nafase van de Martinair crash in Faro is geen aandacht voor secundaire victimisatie (de-ramp-na-de-ramp) en de gevolgen daarvan.
Van deels vergelijkbare moral injury (van oorsprong een ‘militair’ concept) is sinds de jaren negentig bekend dat moral injury (morele verwonding)  een ingrijpende negatieve invloed kan hebben op de getroffene en zijn omgeving.
Van moral injury kan veel geleerd worden over secundaire victimisatie.

Definitie Moral Injury
‘Er is sprake van moral injury als, juist door een gezaghebbend persoon, er een overtreding plaatsvindt, of inbreuk wordt gedaan op dat wat juist is, in een situatie waarbij er veel op het spel staat (Shay, 2004)’
Bron: Moral Injury. Verborgen littekens van het innerlijke strijdveld.

Relevante punten Moral Injury voor Secundaire Victimisatie
– Existentieel
– Ondermijnd vertrouwen
– Relationeel
– Ontbreken van een gedeelde taal
(‘relevante punten’ door mij samengevat uit Moral Injury. Verborgen littekens van het innerlijke strijdveld)

 

We horen elkaar misschien wel, maar we verstaan elkaar vaak niet

Over Moral Injury en PTSS
In de  literatuur worden verschillende pogingen gedaan om het onderscheid tussen PTSS en moral  injury te omschrijven. Een cruciaal onderdeel hiervan lijkt te zijn dat bij een PTSS het vooral gaat om een geschokt veiligheidsgevoel waarbij ook vaak het voortbestaan van het leven van de persoon die te maken krijgt met een indringende gebeurtenis op het spel staat.
Bij moral injury gaat het niet zozeer om een gevoel van (fysieke) onveiligheid maar veel meer om een geschokt gevoel van vertrouwen.
en
Moral Injury kan succesvolle behandeling van PTSS in de weg staan

Bron: Moral Injury. Verborgen littekens van het innerlijke strijdveld.


Definitie Secundaire Victimisatie
NB er is geen eenduidige definitie van secundaire victimisatie.
Voor deze tekst gebruik ik als definitie:
‘Secundaire victimisatie is het verergeren van het leed en schade’.
Bron: 2.2 ‘De ramp na de ramp’: het begrip secundaire victimisatie; Victimisatie als probleem. Herstelrecht als oplossing? NSCR, 2020

 Rechtvaardige wereld?
‘De bedreiging van de institutie “geloof in een rechtvaardige wereld” kan op een tweetal manieren overeind worden gehouden.

2. Je houdt vast aan het idee dat je in een rechtvaardige wereld woont. Er is geen plaats voor slachtoffers, want zij zijn het bewijs van de onvolmaaktheid van de samenleving. Je gaat ervan uit dat het slachtoffer iets gedaan heeft waardoor hij zijn lot verdient. Zo is de wereld dus toch rechtvaardig.
Bron: Handleiding Slachtofferhulp, Stichting Slachtofferhulp Midden-Limburg (januari 1993)

 

 

De gevolgen zijn groter dan de crash zelf