Crash impact voorste gedeelte Anthony Ruys

De crash gebeurtenissen hebben een grote fysieke impact op het gehele toestel en de inzittenden.
Op deze pagina uitleg over het voorste gedeelte van de Anthony Ruys.
De verschillende grote (kinetische), acceleratie-deceleratie en rotationele krachten die uitgeoefend worden op het toestel, worden overgedragen op het interieur van het toestel en daarmee op de inzittenden.
In de (na-)zorg van FARO is nauwelijks aandacht voor deze krachten en de gevolgen ervan. Zie hiervoor van deze website de pagina Licht Traumatisch Hersenletsel.

 

Crash site

 

Crashbeschrijving voorste gedeelte in het kort
Door het vastlopen in de aarde naast de landingsbaan verandert de vliegrichting van het voorste gedeelte eensklaps van ‘voorwaarts’ naar ‘achterwaarts’. Het toestel glijdt een stuk over de grond.
Achter rij 19 breekt het toestel.
Het voorste gedeelte kantelt en glijdt achterwaarts, eerst over de rechterzijde. Daarna rolt het toestel terug en eindigt op de linker zijkant.

Deze foto toont de geul die het landingsgestel getrokken heeft. Dit laat zien met welke kracht het toestel achterwaarts gegleden is.

Beschrijvingen uit onderzoeksrapport:
Het onderzoeksrapport beschrijft (pagina 73) de gevolgen voor dit gedeelte van het toestel:
In een tweede gedeelte, het voorste middengedeelte, stoelenrij 11 tot 19, bevonden zich 73 passagiers en twee cabinepersoneelsleden.
In deze zone bevond zich de dwarsbreuk die het achterste deel van het vliegtuig volledig van het voorste deel scheidde.
De passagiers die zich in dat gedeelte bevonden, konden via de gaten in de romp het vliegtuig verlaten, hetzij op eigen kracht, hetzij door eruit te worden geslingerd of geholpen.
Deze situatie deed zich voor in 20 tot 25 % van de gevallen.
Van de bovengenoemde passagiers waren er 6 dodelijke slachtoffers, twee licht verbrande, 26 ernstig gewonden (voornamelijk met breuken) en 28 lichtgewonden.
Een van de cabinepersoneelsleden liep lichte verwondingen op.
In dit gedeelte waren de ernstigste verwondingen van traumatische oorsprong, waarschijnlijk in direct verband met het afbreken van de romp, waarbij de waargenomen sterfte voornamelijk te wijten was aan schedel- of ruggenmergletsel.
Vertaald met DeepL.com vanuit het Engelstalige rapport

 

De pluk gras die rechts uit de cockpit steekt en de beschadigingen op het toestel laten zien dat de Anthony Ruys eerst heeft gerold en  gegleden op de rechterzijde.


Uit onderzoekrapport, over het rollen van het toestel

1.12.5 In het toestel
1.12.5.1
De gehele voorste cabine tot station 1039 (rij 16 -CtH: rij 19?-), die overeenkomt met het deel van de romp dat door de heersende windrichting niet door brand is aangetast, vertoont ernstige vervormingen die overeenkomen met het schuiven aan de rechterkant en het plafond, in de zachte grond van de rand van de landingsbaan, waarbij modder, zand en lichte begroeiing dit gebied zijn binnengedrongen.
Vertaald met DeepL.com vanuit het Engelstalige rapport

 

Op deze foto is de steile helling van de cabine vloer na de kanteling van het toestel zichtbaar. Ook de kaalheid van de cabine vloer is zichtbaar.

Het rapport FAA / CAA Benefit Analysis for Aircraft 16-g Dynamic Seats (april 2000)  beschrijft voor dit gedeelte van het toestel:
Dit deel van de romp werd dwars doorbroken als gevolg van de explosie en/of de uitgeoefende krachten op de romp, terwijl het vliegtuig buiten de landingsbaan was.
Uit verklaringen (in de vorm van vragenlijsten) van de overlevende passagiers bleek dat de meeste stoelen de impact niet hebben weerstaan, waardoor een groot aantal inzittenden in dit deel tijdens de impact uit het vliegtuig werd geslingerd.
Vertaald met DeepL.com vanuit de Engelstalige tekst

Op de bovenkant van het wrak van de Anthony Ruys zijn beschadigingen door het rollen van het toestel duidelijk zichtbaar.

 

Foto niet uit het gecrashte toestel maar later gemaakt in een MD11. De DC10 Anthony Ruys had vergelijkbare stoelen. Het ontbreken van een behoorlijke nekbescherming is goed zichtbaar.
Door de achterwaartse beweging tijdens de crash zullen door het ontbreken van een goede bescherming veel nekken en hoofden door een klap over de stoelrand beschadigd zijn.

 

Bijlage: oorspronkelijke Engelstalige teksten in deze pagina.

Crash, oorzaken en na-fase zijn complex en ingrijpend. Dit wordt vaak niet herkend.