FARO-RndR-2 Mijn gedachten over de ramp na de ramp

Na de crash een harde landing

 


Pagina gestart: 10 mei 2025.  Aangepast 11 juni 2025.

Once you’re gone
you can’t come back
when you’re out of the blue
and into the black
Uit; Hey, Hey, My, My (Neil Young)


De komende periode probeer ik op deze pagina mijn gedachten over ‘de’ / mijn (voortdurende) Ramp-na-de-Ramp (RndR) en de gevolgen hiervan te ordenen en te delen.
Uiterlijk november 2025 hoop (!) ik dit afgerond te hebben.


De RndR wordt ook wel als desillusie-fase beschreven.
Desillusie
afknapper, teleurstelling, tegenvaller, kater, koude douche, ontgoocheling, ontnuchtering
Bron: www.synoniemen.net

Professor Berthold Gersons beschrijft dit al in 2002 in mijn boek Faro: de ramp na de ramp.
Recent bespreekt ook Professor Michel Dückers desillusie in zijn artikel: De echte pijn ligt later: de ramp na de ramp.

 


Tekst ideeën (meekijken in de keuken)

RndR
– containerbegrip
– verandert (verdwijnt?) in de loop van de tijd
– niet voor elke persoon / elke ‘ramp’ hetzelfde
– is er een gemeenschappelijke factor?
– existentieel / bestaanszekerheid
– oorzaak RndR
– analogie van stapeling van pesticiden

Nu meer kans op RndR dan 30 jaar geleden door groter wantrouwen naar de kwetsbare medemens/wij-zij denken, (mentale) digitalisering/hokjesdenken, protocollering en specialisatie!?!

Behoefte aan erkenning:
– Zou het nu beter gaan met Nederlands onderzoek naar crash, oorzaken en gevolgen bij een vergelijkbare gevoelige crash?
– Misschien wel met onderzoek naar crash en oorzaken. Ook omdat met het verdrag van Montreal de aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen beter geregeld is.
Het is wel belangrijk dat de luchtvaartmaatschappij / de luchtvaart-sector wérkelijk verantwoording wil afleggen en wérkelijk verantwoordelijkheid wil nemen.
– Ik heb grote twijfels of de gevolgen beter onderkend en onderzocht worden.

Gevolgen van de RndR, oa bij FARO afname vertrouwen in de rechtsstaat

Ik worstel en kom boven?!?

Mijn RndR begon al de dag ná de crash

Zou er een andere nafase en ook RndR zijn geweest indien onze crash niet met een Martinair vlucht was geweest maar met een vlucht van Ryanair of Onur-air (buitenlandse concurrenten)?

Hoe vaak komt RndR voor? Net zo vaak als PTSS bij rampen?:  30 – 40% van de getroffenen; meer bij ‘manmade’ rampen [zoals de Martinair crash in Faro en bij ‘administratieve’ rampen als de Toeslagenaffaire]? Bron Cogis 2008 Lessen van de vuurwerkramp.  gevolgen van rampen

Mensen / Nederland in meer waarden-arm dan ik dacht.
–  weinig gedeelde waarden / gemeenschapszin
– (bewust?) slecht ziend en slecht horend
– voor kwetsbare individuele mens is weinig ruimte
– wegkijken
– clan-denken
– over mensen-in-systemen

Voor mij
– desillusie een constante ná de crash
– ben ik ná meer dan 30 jaar nog steeds te naïef? Verwacht ik nog steeds te veel van De Zorg op het gebied van luisteren / diagnostiek / samen-denken?
– verlies van gevoel ván en mogelijkheid tót ‘samen’
– verstoord proces van ‘normale’ persoonlijke, sociale en maatschappelijke ontwikkeling
– verstoord proces van ‘normale’ veroudering

Huidige/blijvende ramp-na-de-ramp: extra last / beperkingen / zorgen door onvolledige diagnostiek en gebrek aan integrale medische begeleiding / klankbord

‘Verwerkte’ ramp-na-de-ramp: ‘de strijd tussen mens en macht’.
survival of the fittest;

 

 

 

 

 

Crash, oorzaken en na-fase zijn complex en ingrijpend. Dit wordt vaak niet herkend.