Gevolgen
 
Home
Overzicht gevolgen
Te veilig
enquêtes

 

'Je gaat het pas zien als je het door hebt'

Johan Cruyff

De gevolgen

 De crash en de gevolgen van de crash zijn maatschappelijk, sociaal en financieel zeer ingrijpend, niet alleen voor mij maar ook voor vele andere overlevenden en nabestaanden.

  Mede door de beperkte schadevergoeding ná vliegrampen ten tijde van 'onze' crash, zijn de werkelijke gevolgen nooit goed onderzocht en onderkend.  De samenleving als geheel en de getroffenen individueel draaien grotendeels op voor de gevolgen en kosten van de crash.

 

 In 2009, 17 jaar ná de crash, is er als opvolging van de gehouden gevolgenenquête uit 1995 en 1997, de derde FARO-gevolgenenquête  gehouden. Lees onder andere ook mijn toelichting op de 3e enquête voor de FARO-nieuwsbrief.

 Helaas heeft ook deze 3e gevolgenenquête niet tot een nader onderzoek geleid.

 Informatie over de FARO-gevolgenenquête: zie tabblad 'enquêtes'.

 

 Door het gebrek aan crash-analyse en samenhangend functionerings-onderzoek ná de crash is er onvoldoende kennis over de werkelijke gevolgen en impact van de crash.

 Mede-getroffenen en getroffenen van latere crashes hebben door dit gebrek aan aandacht wellicht een verkeerde diagnose en daarmee onvoldoende begeleiding en behandeling ontvangen.

 

  Persoonlijk voorbeeld: ik worstelde, ondanks o.a. een uitstekende PTSS-behandeling, jaren met niet-verklaarde rest-klachten ná de crash. In 2008 kwam een nicht, psychologe in een Hersen Letsel Instituut in Nieuw Zeeland, op bezoek. Zij herkende door mijn verhaal en mijn gedrag tijdens een wandeling in de stad, als eerste professional mijn traumatisch hersenletsel. Zij gaf mij internet-zoek-tips om bij Nederlandse instelling te komen die mij verder zou kunnen helpen. Dat is gelukt. Mijn klachten bleven. Echter, nu kon ik de klachten een plaats in mijn leven te geven in plaats er tegen te moeten vechten. Mijn 'relatief' functioneren is daardoor enorm verbeterd.

 

 Voor dit soort, ook fysiek, enorm belastende gebeurtenissen met vaak overlappend multi-trauma letsel dient een centraal aanspreekpunt / expertisecentrum te komen.

 

 




 

 

Home | Over deze site | Vlucht en crash | Na de ramp | Het onderzoek | Herdenkingen | Gevolgen | Publicaties | Anthony Ruys Stg. | Actueel | Links en contact